Інклюзивне навчання


Що таке інклюзивне навчання?                                           Поширеною є думка, що інклюзивне навчання – це лише навчання дітей із певними діагнозами, захворюваннями, в тому числі із інвалідністю, у класах загальноосвітніх закладів освіти. Проте ця думка є хибною.

Закон України “Про освіту” визначив поняття особи з особливими освітніми потребами. Це “особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту”.

 Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я.
1 - 2 клас

https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovih-osvitnih-program-dlya-1-2-klasiv-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti 

Календарно- тематичні планування уроків1 класу  І семестр тут:

 https://drive.google.com/drive/folders/1vUsYEY5lI1KHkzU-_LECUYlJ-NpjEQnC

                                                            ІІ семестр тут:

https://drive.google.com/drive/folders/1VGFHhTMpI73M0ElU-yy5l06-YaxHoDqx


 Інклюзивна освіта - гнучка, індивідуалізована система навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в умовах масової загальноосвітньої школи .Концепція інклюзивної освіти відображає одну з головних ідей - усі діти є цінними й активними членами суспільства. Навчання в інклюзивних навчальних закладах є корисним, як для дітей з особливими освітніми потребами, так і для дітей з типовим рівнем розвитку, членів родин та суспільства в цілому.

    Навчання відбувається за індивідуальними навчальними планами та забезпечується медико-соціальним та психолого-педагогічним супроводом.

    Учитель початкових класів використовує різні методи та форми корекційного навчання, які передбачають кооперативну роботу дітей у малих групах, у парах, що сприяє  здобуттю соціальних навичок, формують почуття товариськості та взаємної відповідальності.У дитини з певними порушеннями з'являється потреба бути потріб­ною, що мотивує здобувати нові навички, знання.

      Дитина з особливостями психофізичного розвитку не повинна займати особливого становища в закладі, вона має почуватися природно, досягти самостійності, наскільки це можливо.

 В інклюзивних класах  створено  атмосферу взаєморозуміння та взаємодопомоги між дітьми, щоб забезпечити дитині з особливостями психофізичного розвитку можливість самоствердитися, подолати неадекватні установки та стереотипи, набути певних навичок соціальної поведінки.

     В таких класах наголос робиться в першу чергу на розвиток сильних якостей і талантів дітей, а не на їхніх фізичних або розумових проблемах. Взаємодія між учнями з особливими освітніми потребами та дітьми з типовим рівнем розвитку сприяє налагодженню між ними дружніх стосунків, завдяки чому діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, стають більш чуйними, готовими до допомоги.

Перебування дітей з особливими потребами в звичайному класі дало свої перші результати. Так, діти з  затримкою психічного розвитку починають краще спілкуватися з дітьми, використовують в мові речення, вивчають невеликі вірші. Такі учні, навчаючись в звичайній початковій школі, мають середній рівень навчання, а з деяких предметів - достатній рівень навчання.

Переваги інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується:

моторний;

мовний;

соціальний;

емоційний розвиток дитини.

У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.

Процес інтеграції буде вважатися повноцінним, якщо забезпечуватиме три умови:

  • навчання кожної дитини відповідно до її особливих освітніх потреб і потенціального розвитку;
  • можливість дитини відвідувати навчальний заклад, живучи в сім’ї, а батькам – виховувати власну дитину;
  • розширення кола спілкування дитини з особливостями психофізичного розвитку та підвищення якості її соціальної адаптації.

Реалізація цих умов потребує зламу стереотипів та оволодіння новими формами роботи всіма учасниками педагогічного процесу.

 Важливу роль у роботі з дітьми відіграє і асистент вчителя, який сприяє соціальній адаптації дитини .

Асистент вчителя здійснює

  - організаційну:

допомагає в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним навчанням;

 - навчально-розвиткову:

співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів;

  - консультативну:

спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу; інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня.

Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.

·         Взаємодія з батьками  

Основою для успішної інтеграції дитини в суспільство є не тільки взаємодія спеціалістів , але і батьків дитини . Важливою в роботі психолога є робота з батьками «особливої» дитини. Вони активно залучаються до організації корекційно - виховного процесу. Оскільки розвиток та виховання дитини з особливими потребами потребує спеціальних знань про захворювання, його наслідки, потенційні можливості дитини. Батькам надаються  поради та рекомендації по вирішенню повсякденних проблем, пов’язаних з вихованням. 

В нашій школі:

-створено  умови  для формування партнерських відносин між вчителями, спеціальними педагогами та сім'ями дітей з особливими потребами;                               - здійснено  різнопланових цілеспрямованих спостережень  щодо з'ясування можливостей і потреб "особливих дітей"                                                                          

-розроблено  індивідуальні  програми

Із чого починається співпраця? Звичайно, зі  знайомства. Щоб забезпечити дітям з особливими потребами активної життєдіяльності у колективі однолітків, педагоги мають знати особливості дітей, їхні можливості й уподобання. Зустрічі педагогів з батьками допомагають визначитися, якої саме допомоги потребує дитина, отримати вичерпну інформацію про неї.      Таке партнерство створює умови для ефективного включення дітей з особливими потребами в освітній процес, сприяє досягненню головної мети - успішному особистому розвитку кожної дитини, підготовці її до незалежного життя.

   Доцільно зазначити, що соціальна інтеграція дитини з особливими потребами в середовище дітей з нормальним розвитком є не тільки бажаною, а й обов'язковою умовою його подальшого особистого розвитку й адекватної соціальної адаптації. 

 Інклюзивна освіта від А до Я: поширені питання

http://ussf.kiev.ua/a/FAQ.html

 Моніторинг стану розвитку учня та його навчальних досягнень 1 клас            

Рівні підтримки для дітей з ООП: що змінюється та які виклики



Немає коментарів:

Дописати коментар